15.09.2013

4×4 INTERVALLTRENING, smart trening for alle!

 

Ulike treningsmetoder og effekten av de, er noe det prates, skrives og diskuteres mye om. Mange av oss lever i en travel hverdag, og vi ønsker derfor å finne treningsøkter som gir oss mest mulig,  på kortest mulig tid;-) Her kommer derfor ett innlegg om en effektiv, fettforbrennende og smart treningsmetode; nemlig 4×4 INTERVALLTRENING

 

HVA ER HENSIKTEN MED 4×4  INTERVALLTRENING?

– Den aerobe intervalltreningen er vist å gi størst effekt på hjertets slagvolum som igjen er den viktigste begrensende faktoren for maksimalt oksygenopptak. Et høyere maksimalt oksygenopptak gjør at du holder deg fysiologisk yngre og du kan på den måten redusere faren for å bli rammet av livsstilssykdommer.

 

4X4 INTERVALL SOM FETTFORBRENNING:

4x4minutters intervaller er den smarteste og mest effektive treningen vi kjenner til når det kommer til slanking og fettforbrenning.  Med intervalltrening vil arbeidskapasiteten din øke med 0.5% hver gang du trener, hvis du trener 2 ganger pr uke eller mer. Dette betyr at du etter få uker forbrenner mer fett gjennom intervalltreningen enn langkjøring. Du øker ditt maksimale oksygenopptak, og på den måten vil all forbrenning i resten av døgnet,( som utgjør 80-90% av energiomsetningen), i større grad være fettforbrenning. Trening er ferskvare og opparbeidet kapasitet forsvinner på halvparten av tiden! Så vist du i enkelte  perioder  ikke klarer å opprettholde treningsfrekvensen, så kan du fint vedlikeholde formen med 1 treningsøkt pr. uke.

 

HVORDAN GJENNOMFØRES 4X4 INTERVALL?

– 6 MIN OPPVARMING

– 4 MIN PÅ 85-95% AV MAKSPULS, (Dette skal oppleves så tungt at det skal være vanskelig å prate). 

– 3 MIN PÅ 70% AV MAKSPULS  (Nå skal du kunne prate rimelig uanstrengt).

– 4 MIN PÅ 85-95% AV MAKSPULS

– 3 MIN PÅ 70% AV MAKSPULS

– 4 MIN PÅ 85-95% AV MAKSPULS

– 3 MIN PÅ 70% AV MAKSPULS

– 4 MIN PÅ 85-95% AV MAKSPULS

– 3 MIN PÅ 70% AV MAKSPULS

– 3 MIN ROLIG NEDTRAPPING

 

HVEM KAN TRENE 4X4 INTERVALLER?

ALLE!

 

4X4 INTERVALLER MED TRENPÅNETT:

Vi i Trenpånett har gode erfaringer med ulike 4×4 Intervall økter! Og vi har derfor lagt inn både 4×4 Aerobic med mage, 4×4 Step Ben/Rumpe og 4×4 Spinning på sida vår. Etterhvert kommer flere 4×4 økter på sida vår! Variasjonen i de ulike timene gjør det også lettere å motivere seg:-)

4×4 intervall økter kan utføres på utrolig mange måter, f.eks: både som gå/løpe-økter, på ski, sykling, svømming, i trapper, og med hoppetau. 

 

ØNSKER DU EI EFFEKTIV, SMART OG FETTFORBRENNENDE TRENINGSØKT?

4X4 ER SVARET;-)

 

Sporty Hilsen

Renate, Daglig Leder https://trenpanett.no