30.06.2014

«Frisk som en fisk»

Av Ingeborg Brechan Ernæringsfysiolog og Coach hos Trenpånett.no:

Sjømatguiden for 2014 er publisert, og i den anledning vil jeg slå et slag for fisken!

Det er velkjent at et kosthold som inneholder fisk, gjør godt for helsa. Du lurer kanskje – hva er det som gjør fisken så sunn? Umiddelbart vil du tenke på det sunne fettet, for det må vi ha! Omega 3 fettsyrer er en av to typer fettsyrer(omega 3 og omega 6) vi kaller essensielle. At noe er essensielt, betyr ikke at det bare er viktig, men livsviktig. Vi må innta denne typen fett gjennom kosten, da kroppen ikke kan lage/syntetisere denne selv.

Ulike fiskeslag inneholder ulik mengde omega 3, og hvilken næring fisken selv får i seg har selvfølgelig stor betydning for hvor mye av det sunne fettet fisken på matfatet inneholder. Typisk vil en fisk som spiser bla. krill, ha høyere omega 3-innhold, enn fisk som spiser oppdrettsfòr.

Hvorfor er omega 3 så bra for oss? Rent bortsett fra å være en essensiell fettsyre og livsviktig for oss, ramser jeg opp i en liste;

  • Virker betennelsesdempende.
  • Har en blodtrykksdempende effekt.
  • Gir mer elastiske pulsårer.
  • Senker risikoen for blodproppdannelse.
  • Reduserer risikoen for flere typer kreft(bryst, prostata og tarm).

Fisken er i tillegg en god kilde til andre viktige næringsstoffer, blant annet protein(B12, jod og antioksidanten selen). Fisk er en kilde til protein av ypperlig kvalitet. Hvorfor det, sier du…jo, vi har også noe som heter essensielle aminosyrer(aminosyrene er proteinenes egne byggeklosser). Igjen, vi kan ikke produsere disse aminosyrene selv, og må derfor få de tilført gjennom kosten.

Fisk inneholder store mengder protein per gram, la oss se på torsk som et eksempel. 100g torsk= 18,1g protein. Med sitt lave energiinnhold(75 kcal/100g) kan vi godt unne oss en torskemiddag litt oftere.

Anbefalingene sier 2-3 fiskemiddager per uke, men du kan godt spise mer enn det – så lenge du varierer! 2 middager med fet fisk(som laks, ørret, kveite etc.) og gjerne 2 eller flere med torsk, sei, rødspette, reker, krabbe, kamskjell osv.

Så spis mer fisk, så holder du deg frisk – i alle fall større sjanser for det. Med herlig godt og friskt tilbehør smaker det godt med fisk på tallerkenen ute på verandaen i ettermiddagssola, eller en knasende god fiskesuppe som forrett eller hovedrett dersom sola har sviktet deg.

Gode tips til oppskrifter og tilberedning av fisk og sjømat kan du finne her:

http://www.godfisk.no/

http://dinmat.no/Oppskrifter/Middag/Fisk-og-skalldyr

Som et siste stikk, før du raser avgårde for å handle fisken din, ønsker jeg at du skal ta en titt på oversikten under. Det er viktig at vi bevarer våre ressurser på en fordelaktig måte, da mange arter er utsatt for intenst fiske/overfiske. Så ta med deg denne bevissthetet, og vis interesse når du med omhu velger dine fantastiske fisk- og sjømatprodukter.

Sjømat til middag