28.04.2015

I form til Sommer´n!

Da er vi endelig kommet i gang!

Aller første treningsøkt startet opp med sol og blå himmel. Som dere kanskje har fått med dere, så skal jeg gjennomføre disse 8 ukene sammen med min venninde, Lill Iren Meisfjord. Trening er morsommere når man har noen å trene sammen med. Det som er  gøy, er at vi begge to er i samme form. Det vil derfor bli lettere å pushe hverandre underveis. Må også få nevne at begge to har et sterkt konkurranseinstinkt. Ingen av oss liker å henge etter i løypa 😉

Det er ikke sikkert det passer for alle å trene sammen. Vist formen spriker for mye, så kan det bli en utfordring. Løper man f.eks intervall sammen, så vil da den ene få et større treningsutbytte enn den andre. Smart å ha i bakhodet. Du konkurrerer KUN mot deg selv.

Her er noen bilder fra vår første økt av «I form til sommer´n»:

Skjermbilde 2015-04-22 kl. 11.23.34-2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lill Iren Chins i tre Renate Chins i tre

Første økt bestod av en Pyramideintervall (1-2-3-4-3-2-1), etterfulgt av styrketrening i fjæra. Nærmere beskrivelse og video finner du her: http://www.trening.no/treningsprogram/i-form-til-sommern/

VÅRE MÅLSETNINGER:

Både Lill Iren og jeg har så og si de samme målsetningene. Derfor har vi valgt å dele opp målene i «Felles mål» og «Individuelle mål».

FELLES MÅLSETNINGER:

Øke oksygenopptaket:

For å øke oksygenopptaket har vi valgt å kjøre intervalløkter. Vi har lagt inn 3 intervalløkter i uka. 2 utendørs (pyramideintervall og 4×4 intervall), og 1 inne med 4×4 Høypuls Aerobic. Disse øktene finner du nærmere beskrivelse på her: http://www.trening.no/treningsprogram/i-form-til-sommern/

Gevinsten av hard intervalltrening kan du lese mer om her: Trening.no

Økt styrke og fettforbrenning:

For å øke styrken så trenger kroppen en ytre belastning. Ved å trene styrke, så øker muskelmassen, som igjen fører til at kroppen blir bedre på å forbrenne fett. Etter endt styrketrening, så fortsetter kroppen å forbrenne i  inntil 48 timer. Trening.no

Å trene tungt nok var noe vi trodde kunne bli en utfordring. Men dette viste seg å ikke bli noe stort problem. Vi har tatt i bruk steiner som vektbelastning så langt, og det har fungert over all forventning! Så langt 😉

Kosthold:

Vi følger helsedirektoratet sine anbefalninger når det gjelder et sunt kosthold. For å yte maks på trening er det viktig å gi kroppen de riktige næringsstoffene den trenger. Her vil dere etterhver få stifte bekjentskap til Svanhil Sunde. Vår kostveileder fra Spisnytlev.no . Hun vil gi oss og dere gode råd og tips til et sunt og godt kosthold. Hun har også satt sammen et kostholdsprogram som vi skal følge framover. Dette vil dere få lese mere om i løpet av denne uken.

Både Lill Iren og jeg er travle småbarnsforeldre.  Dette har noen ganger ført til at vi får i oss for lite riktig næring i løpet av en dag. Vi ønsker å spise sunt først og fremst for å gi kroppen den beste næringen, slik at vi har overskudd i hverdagen og unngår for mye blodsukker svingninger. Et annet delmål er også at vi ønsker å se bedre ut i speilet.

RENATE´S UTFORDRING:

De siste 2 årene har jeg hatt en utfordring med å få nok søvn. Årsaken til dette kommer av at jeg til tider har jobbet for mye.  Jeg har to gutter. En på 11 og en på  3 år. Minstemann har vært mye oppe om natten pga. falske mandler, problemer med ørene og allergi. Generelt har det vært for mange baller i luften samtidig, noe som har resultert i søvnmangel og lite overskudd.

På bakgrunn av dette har jeg satt meg  viktige delmål. Jeg skal nå innføre noen nye rutiner, som jeg tror vil gjøre dagen min mye bedre, og gi meg mer overskudd i hverdagen.

1) Legge meg senest kl 22.30 hver dag

2) Stå opp kl 6 hver morgen 

3) Starte dagen med Qigong. Se her: 

 

LILL IREN`S UTFORDRING: 

Som alenemor til 2 gutter på 8 og 11 år, så er hverdagen travel med aktiviteter, lekser, og ting som skal være gjort. Da blir det liten eller ingen tid til å bare være meg. Dagene går i ett, og jeg opplever ofte å være stresset og alt går på autopilot.

Derfor har jeg satt meg 2 delmål.

1) Egenomsorg i form av: Stå opp 1 time før barna våkner for å nyte egentid. 

2) Tilstedeværelse: Stresse ned, nyte øyeblikkene og senke kravene til meg selv.

Dalai Lama