14.05.2015

I form til Sommer´n- uke 3

Nok en uke har gått, og treningen er i full gang. Denne uken ble litt spesiell for min del, da jeg tilbragte uka i Portugal hos min kjære tante og onkel.  Hvordan skulle det bli med trening og kosthold denne uka tro….?

En treningsplan er til for å følges. Uansett om man er ute på reise eller hjemme, så kan man trene. Om man vil. Løpeskoene mine er alltid med i kofferten. Når jeg er på ferie, synes jeg det er herlig å starte dagen med en treningsøkt. Gjerne så tidlig som mulig, slik at jeg får mest mulig ut av dagen. Ukas treningsplan bestod av en pyramideintervall, og en 4×4 intervall. Disse øktene utførte jeg i vakre omgivelser ute på landsbygda i Ohlaõ.

På programmet mitt stod det også at jeg skulle kjøre “Høypuls Aerobic 4×4” med Trenpånett.no. Men for å få en variasjon, så ble det til at jeg kjørte HIIT økt isteden. (denne økten kan du fint bruke som en variasjon til 4×4 Høypuls Aerobic Intervall)

Hvordan spise sunt i ferien?
Når det kommer til kosthold, så har jeg en liten utfordring. Jeg er et sært vanedyr, som fint kan spise laks, torsk, kylling og grønnsaker hele uka igjennom. Byen Ohlaõ i Portugal er kjent for Algarves største fiskehavn. Her har de et svært marked med fersk fisk. Her finner du ikke bare laks og torsk altså. En av mine favoritter denne uken ble tunfisk. Tunfisk er proppfull av proteiner og sunt fett. Se så lekker!

Tunfisk

Du finner «I form til sommer’n uke 1 her
Du finner «I form til sommer’n uke 2 her

Tunfisk- En god kilde til omega-3
Har du ikke tilgang på fersk tunfisk, så kan du tilberede et godt måltid med tunfisk i boks også. Velg den som ligger i vann.  Da vil de sunne omega-3 fettsyrene holde seg inne i fisken, og du vil dermed ikke helle det av når du skal bruke kjøttet. En porsjon på cirka 85 gram tunfisk (i boks) inneholder ca 800 milligram omega-3.  Kroppen vår produserer ikke omega-3, derfor må vi tilføre det via kosten.

Kostveileder SvanhildOmega-3 er gunstig for

•    Forebygger hjerte- og karsykdommer
•    Holder pulsårene elastiske og forhindrer at fettholdig plakk bygger seg opp i pulsåreveggene.
•    Tynner ut blodet, noe som er med på å forhindre utviklingen av blodpropp.
•    Reduserer betennelser, og kan hjelpe til med å kontrollere leddgikt og eksem.

Vår kostveileder Svanhild Sunde fra Spis-nyt-lev (bildet) har en god og sunn oppskrift til deg: ”Kjempegod Tunfisksalat”:

Da ønsker jeg deg lykke til med uke 3 av ”I form til sommer´n!”. Følg oss gjerne på bloggen vår inne på Trenpånett.no for oppdateringer og tips utover i uka!

Lykke til videre med en sunnere livsstil!
Sporty hilsen PT Renate