03.08.2014

INTERVALL TRENING = GOD HELSE

 

KARDIOVASKULÆR TRENING

«Kardio»: er en forkortelse på kardiovaskulær trening. Kardiovaskulært betyr rett og slett hjertet vårt. Hjerte trening. Se for deg at hjerte ditt er en motor som må trimmes, og den trimmes best med høy intensitet!  Antall intervall økter bør være minimum 2 økter i uka. Helst 3, for best mulig framgang og resultat. Da vil dere få fart på kondisjon og fettforbrenningen! Det som er viktig når dere trener intervall, er at dere skal trene med høy intensitet. For dere som trener med pulsklokke, så skal dere trene med en puls på 85-95% av makspuls. HUSK AT MAKSPULS ER INDIVIDUELL OG AT DEN IKKE SIER NOE SOM FORMEN DIN! Det er ikke slik at jo høyere makspuls- jo bedre form er man i. Men hvorfor skal jeg trene etter makspulsen da, tenker du kanskje? Jo, slik at du trener i riktig intensitet FOR DEG!

HVORDAN VET JEG AT FORMEN BLIR BEDRE?

Det som sier noe om formen din, er at hvilepulsen din går ned og blir lavere. Når formen blir bedre, vil du også merke at du må jobbe hardere for å komme opp i samme puls som tidligere, og du løper lengre distanse 🙂 Så det å trene med pulsklokke er en fin måte å trene med riktig intensitet. Du kvalitetssikrer treningsøktene dine. For deg som ikke bruker pulsklokke, så skal du bli andpusten i intervalldragene. Du skal ikke være istand til å føre en samtale. Når du er ferdig med et drag, skal du alikevel være istand til å kunne kjøre ett minutt til, «vist du måtte». Skjønner? Intervall trening skal være tungt, men gjennomførbart for alle:-) Denne formen for trening passer faktisk for både sofaslitere og toppidrettsutøvere! 🙂

FORDELER MED INTERVALL TRENING

– STYRKER HJERTE

– ØKER FETTFORBRENNINGEN DIN

– ØKER UTHOLDENHETEN

DET GODE KOLESTROLET, HDL, ØKER

– REDUSERT BLODTRYKK (RISIKO FOR BLODTPROPP MINSKES)

– REDUSERER DEPRESJON OG ANGST (PGA UTSKILLELSE AV ENDORFINER)

– ØKT STOFFSKIFTE, SOM IGJEN FØRER TIL ØKT FETTFORBRENNING

– ØKER ETTER-FORBRENNINGEN (INNTIL 48 TIMER ETTER ENDT ØKT)

INTERVALL TRENING ER HELSE! 

Intervall trening kan utføres ved gange, jogging, løping, sykling/spinning, aerobic, svømming, hoppetau, boksing, for å nevne noen.

På www.trenpånett.no har vi flere ulike typer intervalløkter du kan trene hjemme i din egen stue 🙂 Aerobic, HIIT-økter, spinning, hoppetau, boksing og styrkesirkel.

Meld deg inn på www.trenpånett.no i dag, å tren intervall hjemmefra! Ingen bindingstid, ingen innmeldingsavgift. Kun 45,-/mnd! 

Sporty hilsen

Renate Bolland, Personlig Trener