10.08.2014

Kjære belgfrukt, jeg har en erkjennelse – JEG DIGGER DEG!

Noen av de mest kjente belgfruktene som bønner, linser, kikerter, erter og alfalfa er supermat vi definitivt bør spise mer av. Ikke bare smaker de fortreffelig – næringsbomber er de, de små rakkarene.

Så mitt forslag til deg – ikke undervurder denne matvaregruppen! Om rimelig i pris og mett i magen er et godt nok argument, så er disse belgfruktene rike på protein(ca. 20 %), jern, vitamin B, fiber, magnesium, sink, kalium, kalsium og antioksidanter. I tillegg er de så å si fri for kolesterol og fett.

Da kan enhver kalkulere oss frem til at et økt inntak av belgfrukter kan ha en god innvirkning på helsa. Dersom du fortsatt er i tvil, gir jeg deg en kortversjonen her;

* Det høye innholdet av fiber kan virke kolesterolsenkende, og på sånn måte redusere risikoen for hjerte- og karsykdom. I tillegg virker fiber «mageregulerende» og forhindrer forstoppelse(gitt at du får i deg tilstrekkelig væske). Som om det ikke skulle være nok, et kosthold rikt på fiber reduserer også risikoen for tarmkreft.

* Har en lav glykemisk indeks(GI), og sikrer en jevn tilførsel av energi. Er derfor absolutt å anbefale for de som måtte ønske en kontroll over blodsukkeret.

* Med sitt innhold av jern og folat(et av B-vitaminene) kan inntaket være med å motvirke anemi (en av de mest vanlige mangeltilstandene i landet).

* Antioksidantene motkjemper oksidativt stress og styrker immunforsvaret.

Er det praktisk og lettvint da? Absolutt, både praktisk og lettvint! Du har valget, du kan kjøpe dem i tørket tilstand(noe som krever lengre forberedning – men ikke vanskelig) eller du kan få dem ferdig tilberedt. Alt du trenger å gjøre da, er å gi dem et raskt skyll under springen.

Det finnes at hav av forskjellige bruksområder, noe som er spennende. Putt dem i salaten, gryteretten, suppen, lag en deilig dip, en spennende burger eller falafel, stek dem, snask dem, mos dem – bare spis dem.

Personlige favoritter :

-Hummus av kikerter. http://www.veganmisjonen.com/2010/02/hummus.html http://www.frukt.no/kokeboka/tilbehor-smaretter/hummus/

-Dal av linser. http://www.veganmisjonen.com/2010/09/oppskrift-lindrende-linsesuppe-linser.html http://www.veganmisjonen.com/2010/01/linsesuppe.html

-Burger av bønner. http://lovelyliller.com/vegansk-grillmat-hjemmelaget-bonneburger/ http://www.veganmisjonen.com/2013/10/oppskrift-vegansk-burger.html

-Bønnesalat. http://www.matprat.no/Oppskrifter/Gjester/Bonnesalat/

-Bønnesalsa. http://www.matprat.no/Oppskrifter/Kos/B/Biff-og-bandspagetti/Bonnesalsa/

Jeg utfordrer deg til å prøve, og del gjerne dine erfaringer med oss her på bloggen – da blir vi så glad! Titt gjerne også rundt på hjemmesider, blogger og lignende som spesialiserer seg på vegetarisk og vegansk kosthold. Det gjør det lettere å få inspirasjon og nye innfallsvinkler til å tilberede matvarer fra planteriket. Hvem vet, kanskje finner du en favoritt!

Sunn og sprek hilsen fra Ingeborg:-)

Ingeborg

  • Kari Saasen Strand

    Kikertpålegg: Mos kikerter lett med en gaffel, tilsett avocado, litt ruccola, salt og pepper og skvis litt sitron over. Bland alt sammen og ha på brød/knekkebrød. Veldig godt! 🙂 Hilsen Kari

    • admin

      Mmmmm det hørtes godt ut! Dette skal prøves ut. Takk for at du deler med oss Kari! Det setter vi stor pris på.

  • trenpanett

    Hei Kari! Takk for godt tips, dette skal prøves ut! Vi setter stor pris på at du deler oppskrifter og tips med oss, Fortsett sånn 😉