02.01.2016

Kostveileder Svanhild´s beste tips for det nye året

Trenpånett.no´s kostveileder Svanhild Sunde gir deg her sine 2 beste råd for det nye året:

 Legg en plan og vær tilstede!

  1. Legg en plan.

Uansett om det gjelder trening, mat eller jobb, sett deg et mål og legg en plan!

Professor i psykologi, E.J.Masicampo, ved Wake Forest University har forsket på hvordan vi lettere kan nå målene våre ved å legge en plan. “Once a plan for a goal is made, we can stop thinking about it. This frees our minds to focus on other tasks or simply enjoy the current moment.”Eksempler på dette kan være så enkelt som å lage en handleliste for innkjøp av mat. Når du kommer til butikken så holder du deg til listen. For å gjøre det lettere å holde seg til kun det som står på lista, kan det være nyttig å ha et mål, for eksempel å unngå enkelte matvarer. Visualiser planen når «forstyrrelser», (som for eksempel snacks like ved kassen) dukker opp.

 

  1. Vær tilstede.

Fokuser på det du gjør i øyeblikket og steng andre ting ute. Øv deg på å gjøre en og en ting i gangen, blant annet ved å ikke være tilgjengelig på telefon og sosiale medier hele tiden. Sett av litt tid hver dag til å kun sitte eller stå helt i ro og fokusere på pusten din. Begynn med 2 min og øk gjerne til 10 minutter daglig. Lytt gjerne til rolig musikk under denne øvelsen, men sørg for å ha telefonen på stille.

Sitt ned og slapp av når du spiser, og fokuser på maten under måltidet. Det er bra for fordøyelsen og opptak av næringsstoffer.

Dette er enkle ting som kan bidra til å gi deg mer energi over tid.

Testbilde 3

For inspirasjon til gode matvalg i det nye året, gå gjerne inn på www.spisnytlev.no og se på oppskriftene jeg har lagt ut der. Hver uke kommer det en ny!

 

Fortsatt godt nyttår og lykke til!