17.08.2014

Let´s go BANANAS!

 Jeg får dilla støtt og stadig, gjør du? Nå har jeg is-dilla, og det er helt ok. Så hvordan kan det fra et ernæringsmessig ståsted ha seg at det er innafor å ha is-dilla, for så å gi etter for denne dillen? Jo, det avhenger jo hva denne isen inneholder så klart. Det fantastiske med denne grunnoppskriften er at den ene (og eneste) ingrediensen er banan, utrolig, ikke sant? Det endelige resultatet – en softisliknende herlighet som kan nytes med god samvittighet. Fristet til å prøve?

Fremgangsmåte:

Skrell en eller flere passe modne bananer (avhengig av antallet is-elskere), del hver banan i 4 og frys i 2-3 timer (dersom bananen blir liggende lengre i frysen bør den ligge noen minutter på benken før du setter i gang), finn frem food processor eller en kraftig blender. Miks så bananen (lengre enn du tror) til en softisliknende konsistens. NYT!

Når jeg tenker meg om, burde jeg jo ha delt denne skatten av et banantriks med dere for lenge siden, bedre sent enn aldri – dere vil uansett takke meg J

Ønsker du å teste ut ulike smaksvarianter er det kun fantasien som stopper. Miks inn friske bær, kanskje noen nøtter, en dæsj kakao..som sagt, fantasi er gull!

Ikke nok med at banan-is smaker syndig godt, OG, du kan se bort i fra den syndige biten – den inneholder også helsefremmede næringsstoffer. Banan er spesielt rik på kalium, fiber og vitamin B6, i tillegg til å inneholde noe vitamin C.

Så la oss se på vinn-vinneffekten av å spise banan:

* Kalium er et mineral som spiller en viktig rolle i kroppens syrebase-balanse, i tillegg til å være en viktig del av opprettholdelse av normal nerve-, (hjerte)muskel- og nyrefunksjon. Er også viktig for proteinsyntese og metabolisme av karbohydrater.

Kalium kan ikke dannes i kroppen, og må derfor tilføres via kosten.

* Fiber gir metthetsfølelse og har en god innvirkning på fordøyelsessystemet. Vi deler fiber i vannløselig og ikke-vannløselig, moden banan inneholder i hovedsak vannløselig fiber. Denne typen fiber senker tarmpassasjens hastighet, og en større mengde næringsstoffer blir tatt opp.

* Vitamin B6 spiller en viktig rolle i forhold til at vi skal kunne nyttiggjøre oss proteiner og karbohydrater fra kosten, i tillegg til dannelsen av hormoner/signalstoffer og antistoffer. Vitamin B6 er med å fremme dannelsen av røde blodceller som frakter oksygen.

* Vitamin C er en antioksidant som er med på å beskytte kroppens celler mot skade. Vitaminet er viktig med tanke på oppbygging og vedlikehold av kroppens støttevev/kollagen. Vi kan ikke selv danne dette vitaminet i kroppen, og må derfor få det tilført via kosten.

Jeg er spent på å høre hva dere synes! Kanskje kan vi få noen gode tips til smaksvariasjoner.

Spenstig (banan-)splitthopp fra Ingeborg (aka Bananas-borg)

Ingeborg