02.10.2013

PROTEIN, KROPPENS BYGGEKLOSSER

Hvorfor er protein så viktig?

Proteiner er kroppens byggeklosser. Deres viktigste oppgave er å bidra til vekst og vedlikehold av muskler og vev. Proteinene blir konstant brutt ned, gjenoppbygd og omformet i kroppen vår. Overflødig energi fra proteinene blir enten benyttet som energi eller lagret som fett. De komponentene av protein som ikke blir brukt til bygging og vedlikehold, skylles ut gjennom urin. På grunn av dette bør en hele tiden innta litt protein i den daglige kosten, slik at kroppen har ”byggeklosser” tilgjengelig for å reparere og bygge muskler og vev  etter trening.

Hvor mye protein trenger du?

Olympiatoppen anslår at de som trener mye utholdenhet, kan ha behov for 1,2-1,6 gram protein per kilo kroppsvekt per dag, mens de som trener mye styrke kan ha behov for 1,5-1,8 gram protein per kilo kroppsvekt per dag. For de fleste skal dette være enkelt å dekke gjennom et vanlig kosthold som inneholder blant annet melkeprodukter, fisk, fugl, kjøtt eller egg.

Gir vi ikke kroppen nok proteiner, vil det gå ut over prestasjonene våre på trening. Effekten blir redusert. Spesielt viktig er dette for de som trener styrketrening.

Gode kilder til protein:

– Kjøtt

– Fisk  (spesielt laks og torsk)

– Kylling og kalkun

– Egg

– Melk

Gode proteinkilder for vegetarianere: er nøtter, frø, belgfrukter, soyaprodukter, kornprodukter, egg og melkeprodukter. Soyabønner og produkter av soya inneholder fullverdig protein også uten at du kombinerer dem.

Protein under vektreduksjon 😉

Får du i deg for lite protein igjennom dagen, så kan det føre til at musklene dine svekkes, noe som igjen kan føre til at du får en lavere forbrenning enn før. Dersom du skal ned i vekt, er det derfor viktig at du får i deg nok protein, slik at det er fettet og ikke musklene, det forsvinner mest av!

Proteiner stimulerer dessuten forbrenningen bedre enn karbohydrater, fordi proteinomsetningen i kroppen er mer krevende enn omsetningen av karbohydrater. Og i tillegg så får man en høyere metthetsfølelse av protein, som igjen hjelper til mot søtsuget. Supert hva?!

 

Sporty hilsen

Renate Bolland, Daglig leder Trenpånett.no