13.01.2016

Rimelig og sunn middagsmat

Enkle tips til en sunnere hverdag: 

Trenpånett´s kostholdsveileder, Svanhild Sunde, fra Spis-Nyt-Lev har her satt sammen 5 forslag til middagsmat som er billigere enn det meste av ferdigmat og halvfabrikater. Kjapt, sunt og billig!

Alle rettene kan lages til 4 personer for under 50 kroner, forutsatt at du har noen basisvarer som olje og krydder.

* Seifilet: En pakke 400 g seifilet koster på Rema ca. 12 kr og kan brukes til mer enn vanlig seibiff. Kombinert med potet, løk, tomat eller andre grønnsaker på tilbud, har du et sunt og billig måltid. Se ukas oppskrift her: http://spisnytlev.no/ukas-oppskrift-282/

Skjermbilde 2016-01-13 kl. 17.03.33

* Byggrisotto: Bygg-gryn er fulle av fiber, mineraler og protein og et godt alternativ til vanlig ris eller pasta. En pakke bygg-gryn koster ca. 10 kroner og gir mange porsjoner. Grynene behøver ikke å legges i bløt først, bare skyll og kok. Perfekt til å bruke opp rester av annen mat. Se oppskrift på nydelig risotto her: http://spisnytlev.no/ukas-oppskrift-250/

Skjermbilde 2016-01-13 kl. 17.04.05

* Superenkel fiskeform: Her kan du bruke den fisken du liker best. Jeg kjøper gjerne fisk rett fra fisker i Ravnkloa til 40 kr pr kilo. Har du ikke den muligheten, kjøp fersk eller frossen ren filet av fisk. Bakes i ovn på relativt lav varme med olivenolje og grønnsaker: http://spisnytlev.no/ukas-oppskrift-272/

Skjermbilde 2016-01-13 kl. 17.06.19

* Kraftfull spinatsuppe: Bruk frossen eller fersk spinat. Frossen spinat er næringsrik og veldig rimelig. Sammen med hardkokte egg og gjerne glutenfrie havrestykker, så blir det et fullverdig måltid rik på jern, protein og fiber. http://spisnytlev.no/ukas-oppskrift-253/

Skjermbilde 2016-01-13 kl. 17.06.59

* Omelett/grateng: Egg er en super råvare for alle som tåler det, og inneholder alle vitaminer og mineraler bortsett fra vitamin C. Tilsett grønnsaker og restemat, og vips så har du en rimelig og hurtiglagd middagsrett. Her er oppskrift på blomkål og brokkoligrateng: http://spisnytlev.no/ukas-oppskrift-168/

Skjermbilde 2016-01-13 kl. 17.08.42

Lykke til!

For flere tips og oppskrifter gå inn på www.spisnytlev.no eller send meg en epost på svanhild@gripdagen.no