20.07.2016

Sterkere, raskere og gladere med trappetrening!

Treningsøkta som gjør deg sterkere, raskere og gladere!

Ja, nå er sommeren her, og mange av oss foretrekker å trene utendørs. I følge det amerikanske tidskriftet  Health Psychology, er det en klar sammenheng mellom hvor mye man trener og hvor glad man er.

I studien som inkluderte 250 studenter i alderen 18 til 25 år – så forskerne at de som trente mye, også var gladere. 

Facebook-Coverphoto-Renate-0002

Her er et forslag til en treningsøkt som gjør deg både sterkere, raskere og gladere: 

Oppvarming: Gå/jogg/løp 10-15 min. Gjerne øk intensiteten mot slutten av oppvarmingen ved å kjøre noen hurtige tempovekslinger.

Hensikt med oppvarming: Forberede kroppen på belastningen som kommer. Musklene og senene blir smidigere av å varmes opp, som igjen fører til å forebygge skader. 

Trappetrening: Finn gjerne en trapp i nærområde som har endel trinn. Her skal du gå,  jogge eller løpe (avhengig av formen din) i for eksempel 4 x 100 trinn. Her kan du øke antall intervall gradvis fra uke til uke.  Imellom hvert trappeintervall legger du inn en aktiv pause som kan bestå av ca 1 min gange, jogg. 

Etter det aller siste intervallet, er det viktig med en nedtrapping på minimum 5-10 min, for å få ut melkesyren fra bena.

Hensikten med trappetrening: øke styrken i beinmusklene som gjør deg raskere og mer utholdende. Økt oksygenopptak. En sterkere og flottere rumpe får du også 😉 

 

 

Styrkeøvelser for overkroppen: 

 

1) Push ups:Brede push ups 3

 

2) Kroppsheving:PT Sommer 4 2016

 

3) Dips: 

 

Dips 1 RenateDips Renate 2

 

 

 

Fordeler med utetrening:

• Frisk luft og gode naturopplevelser.

• Venner og familie i ulike aldre kan trene sammen.

• Trene på ditt favoritt sted.

• Er du overvektig, har dårlig rygg eller knær, er det skånsomt å trene ute på ujevnt underlag. I skogen, på standa eller på fjellet.

• Løping/gåing i terreng gir bedre motorikk, styrke og stabilisering av ankler og knær.

  • Alle disse punktene over gjør deg vel i bedre humør, ikke sant?

God sommer!

Sporty hilsen 

PT Renate Bolland