14.08.2014

Sunn snack, er det mulig?

Lag deg en sunn og god grønnkålkrisp!

Denne grønne herligheten inneholder masse sunne næringsstoffer, og du kan lage den som en sunn snack til kveldskosen.

 

3-4 blader grønnkål/eller en pakke

2 ss extra virgin olivenolje

1/2 ts mineralsalt (en god klype)

 

Varm stekeovnen til 175 grader.

Riv grønnkålbladene i potetgullstørrelse og ha dem i en bolle.

Tilsett olivenolje og mineralsalt.

Spre grønnkålen i et lag på bakepapir på en stekeplate.

Stek i forvarmet ovn i 10 minutter

(oppskrift hentet fra Fraiva.no)

Grønnkål en næringsbombe!

Grønnkål inneholder store mengder kostfiber, vitamin A (i form av betakaroten), vitamin E, vitamin B6, B-vitaminet folat og vitamin C.
Den er også en super kilde til kalsium – Om du spiser 100 gram grønnkål, så får du faktisk i deg mere kalsium enn det finnes i 1 dl melk. Er ikke det supert?

Grønnkålen inneholder også betakaroten som er meget viktig for normal celledeling. Dette gjør betakaroten til en nøkkel i forebygging av kreft.

I tillegg inneholder grønnkål vitamin C, som er effektivt for å styrke immunforsvaret, øke opptaket av jern og hjelpe kroppen å bekjempe frie radikaler fra røyk, forurensing og stress.

 

Sunn hilsen Renate, www.trenpanett.no