28.11.2013

Tiltak til en sprekere/sunnere jul

1. Spiser du FOR MYE FET MAT i jula?

Dette er en utfordring vi alle møter på i jula. Selvsagt skal man kose seg. Men det går an å velge smart og sunn mat også. Er du en av de mange som spiser ribbe på julaften, så gjør gjerne det. Men begrens det til kun den dagen.

Tiltak:

Drikk ett glass vann før måltidet, og gjerne sammen med maten. Velg den sunne julematen, f.eks: kalkun, svinestek, laks, grovt brød, masse grønnsaker, frukt og noe nøtter.
Spis hvert måltid langsomt og nyt maten, slik at den metter godt.

Småspiser du?

Småspising skjer ofte når vi kjeder oss eller er stressa. Derfor kan det være til god hjelp å planlegge måltidene. Ta med deg et eple i veska når du er ute på shopping. Slik unngår du å gå i sjokolade-fella.
Tiltak:
– Spis regelmessig! Frokost, lunsj, middag og kveldsmat.
– Finn på en hyggelig/morsom aktivitet med familien vist du kjeder deg. Dra ut på aketur, skøyter, ski eller kanskje ta en snøballkrig. Dette får opp pulsen, i tillegg er det jo gøy!
3. Får du ikke tid til trening?
Julen er ofte en travel tid. Mange av oss går i fella, å er ute i siste liten med innkjøp.
 
Tiltak:
-Planlegg! Skriv en liste over alle innkjøp, både gaver og mat. På den måten slipper du stress, og får satt av tid og overskudd til trening.
Meld deg inn på Trenpånett.no, og tren når som helst- og hvor som helst! Nå finnes det ingen unnskyldning til ikke å trene 😉 
Sporty hilsen
Renate Bolland, Daglig leder https://trenpanett.no