18.06.2014

Tren effektivt ved hjelp av pulsklokke

Tren smartere med HIIT økter og  pulsklokke!

Hos  www.trenpånett.no har vi flere ulike intervall økter. HIIT økter som det så fint kalles. (Høy Intensitet Intervall Trening). Fellesnevneren for disse øktene er at du skal trene med høy puls over en gitt periode. (85-95 % av din Makspuls).  I utgangspunktet kan alle være med på disse øktene, både nybegynner og godt trente. Det gjelder bare å trene i sitt eget tempo.

HIIT øktene er lagt opp i flere korte intervall drag med en liten pause imellom. Intensiteten skal være så høy at du ikke klarer å føre noen samtale underveis. Eller for å si det på en annen måte: På en skala fra 1-10, der 10 er MAKS, så skal du yte en 8ér. Det skal være hardt, men gjennomførbart!

For deg som er usikker på om du trener med riktig intensitet, så kan det være en fordel å skaffe seg en pulsklokke. For å ta i bruk pulsklokken, så bør man finne sin egen Makspuls. Denne er individuell, og sier ingenting om formen. Flere plasser snakkes det om at man kan regne ut sin makspuls med formelen 220-alder. Men denne er meget unøyaktig, og gjelder for bare noen. Så jeg vil anbefale deg å ta en Makspulstest.

Makspulstest utføres slik: 

Maksimalpuls-test: 
Etter god oppvarming (8-10 min) går/løper du (alt ettersom hvordan din form er) i et ca 4 min motbakkedrag i moderat intensitet.  Deretter gjentar du motbakkedraget i høy intensitet.  Avslutt med å løpe et tredje drag i samme motbakken der du gjennomfører 2 minutter høyintensivt før farten skrues opp til maksimal intensitet de siste 2 minutter (eller til utmatting). Den høyeste registrerte pulsen er maksimalpulsen din. Denne testen kan også gjennomføres som sykling, skiløping eller andre bevegelsesformer dersom du er spesialtrent i denne teknikken. Økta bør imidlertid gjennomføres med overskudd og god form.

Hvilken puls skal jeg så ligge på under HIIT øktene?: 

Når du har lest av det høyeste pulstallet på klokka di etter Makspuls-testen, så vet du nå hvor høy makspulsen din er. Så da er det bare å regne ut hva 85-95% av din Makspuls. Neste gang du trener ei HIIT økt med www.trenpånett.no eller er ute å trener intervall, så skal du prøve å jobbe etter riktig intensitet. 85-95% av maks. Nå har du kvalitetsikret økta di, og du vet at du trener riktig for å øke oksygenopptaket ditt (kondisjonen), og i tillegg for du en høyere fettforbrenning!

Her er noen eksempler på HIIT økter vi har hos www.trenpånett.no:

10298983_306422209513768_1285197565830656310_n

HIIT 20/10 med Renate & Lill

Skjermbilde 2014-03-04 kl. 10.30.35

AEROBIC HØYPULS 2×4 med Monica

Andreas

STYRKESIRKEL med Andreas

Skjermbilde 2014-03-04 kl. 10.20.37

STEP HØYPULS MED RUMPE 4×4 med Monica

Renate-og-Hege-0401

8 MIN HIIT (HØY INTENSITET INTERVALL TRENING) med Renate & Hege

Skjermbilde 2013-12-10 kl. 19.46.25

 

STEP ENERGI med Maria

Skjermbilde 2014-01-14 kl. 18.48.30

BOKSING FOR 2 med Reidar og Renate

Skjermbilde 2014-03-10 kl. 09.39.52

SPINNING 4X4 med Gunn

Skjermbilde 2014-02-10 kl. 13.49.47

HIIT HOPPETAU med Renate

DA ER DET BARE Å: GJØR DET, GJØR DET, GJENNOMFØR DET! 

Sporty hilsen Renate