03.10.2013

TRENING, den beste medisin mot depresjon!

De aller fleste av oss har en eller annen gang møtt psykiske utfordringer. Jeg er selv en av dem. Livet er jo en skole, man lærer så lenge man lever!

Det som alltid har hjulpet meg igjennom psykiske utfordringer, er at jeg alltid har hatt treningen! Noen søker innover i seg selv via meditasjon og yoga, og andre kjører på med harde treningsøkter. Uansett hva du velger å gjøre, så finn den treningsformen som er riktig for deg, der og da. Under treningsøkten produserer kroppen vår «lykkehormoner» som kalles Endorfiner. Endorfiner produseres i hypofysen og hypothalamus, i hjernen vår under trening.

Hvordan følte DU deg etter sist treningsøkt?

Sikkert sliten? Men du følte deg sikkert lettere til sinns også? Jeg synes det er så utrolig fantastisk hva trening gjør med folk! Jeg har kjent det på kroppen selv også. Mange ganger! Har jeg av ulike grunner ikke kommet meg på trening på en stund, merker jeg det på humøret. Jeg blir rett og slett grinete;-) Da vet jeg med meg selv, at NÅ er det på tide å ta seg ei treningsøkt Renate! Oh YES! Jeg blir ett nytt og bedre menneske, og det smitter over på de jeg har rundt meg 🙂 Herlig, ikke sant?

Helsedirektoratet konkluderer slik i «Aktivitetshåndboken – fysisk aktivitet i forebygging og behandling»:

«Fysisk aktivitet har positiv effekt ved depresjon både for å hindre depresjonsepisoder og for å behandle dem, så vel akutt som på lengre sikt».Trening ved lett og moderat depresjon får vitenskapelig støtte som behandling av depresjon. Fysisk aktivitet reduserer også risikoen for tilbakefall.

Forskning viser at 30 minutter moderat aktivitet om dagen gir positive gevinster på psyken.

Tenk om;-): 

Tenk om alle kunne ta ei treningsøkt når livet føltes litt tungt? Inne eller ute, alene eller sammen med en venn, eller kanskje med hele familien 🙂 Da hadde dagen blitt så mye bedre!

JA til TRENING!!!

SKAP DEG EN SUPER DAG!

 

SPORTY HILSEN

RENATE BOLLAND