03.10.2013

TRENING, den beste medisin mot depresjon!

De aller fleste av oss har en eller annen gang møtt psykiske utfordringer. Jeg er selv en av dem. Livet er jo en skole, man lærer så lenge man lever!

Det som alltid har hjulpet meg igjennom psykiske utfordringer, er at jeg alltid har hatt treningen! Noen søker innover i seg selv via meditasjon og yoga, og andre kjører på med harde treningsøkter. Uansett hva du velger å gjøre, så finn den treningsformen som er riktig for deg, der og da. Under treningsøkten produserer kroppen vår «lykkehormoner» som kalles Endorfiner. Endorfiner produseres i hypofysen og hypothalamus, i hjernen vår under trening.

Hvordan følte DU deg etter sist treningsøkt?

Sikkert sliten? Men du følte deg sikkert lettere til sinns også? Jeg synes det er så utrolig fantastisk hva trening gjør med folk! Jeg har kjent det på kroppen selv også. Mange ganger! Har jeg av ulike grunner ikke kommet meg på trening på en stund, merker jeg det på humøret. Jeg blir rett og slett grinete;-) Da vet jeg med meg selv, at NÅ er det på tide å ta seg ei treningsøkt Renate! Oh YES! Jeg blir ett nytt og bedre menneske, og det smitter over på de jeg har rundt meg 🙂 Herlig, ikke sant?

Helsedirektoratet konkluderer slik i «Aktivitetshåndboken – fysisk aktivitet i forebygging og behandling»:

«Fysisk aktivitet har positiv effekt ved depresjon både for å hindre depresjonsepisoder og for å behandle dem, så vel akutt som på lengre sikt».Trening ved lett og moderat depresjon får vitenskapelig støtte som behandling av depresjon. Fysisk aktivitet reduserer også risikoen for tilbakefall.

Forskning viser at 30 minutter moderat aktivitet om dagen gir positive gevinster på psyken.

Tenk om;-): 

Tenk om alle kunne ta ei treningsøkt når livet føltes litt tungt? Inne eller ute, alene eller sammen med en venn, eller kanskje med hele familien 🙂 Da hadde dagen blitt så mye bedre!

JA til TRENING!!!

SKAP DEG EN SUPER DAG!

 

SPORTY HILSEN

RENATE BOLLAND

  • Siri Samstad Evjen

    Så sant så sant 🙂 Jeg har alltid sverget til trening når rygg smertene har vært for store, og jeg egentlig har lyst til å sette meg ned og gi opp! Bare det å komme seg ut å gå tur og leke med hundene, gjør at «hodet» blir klarere og at jeg takler smertene bedre. Så JA, trening/aktivitet funker mot det meste:-)

  • hjelper ikke kun mot depresjon. når man føler seg bedre, blir man automatisk bedre mood

    • Morten NotWorking Lundquist

      Jeg kan bekrefte att det IKKE hjelper mot å føle seg deppa, men gir deg en boost. Som ikke innvirkes på psyken annet en du føler du har utrettet noe;)