20.01.2014

Ukas Utfordring

Ny uke – Nye muligheter!

Hver eneste uke, hver eneste dag, ja til og med hvert eneste sekund har vi en flunkende ny mulighet! Er ikke det herlig dere? I denne ukas utfordring setter vi fokus på trening som får oss ut av den såkalte «KOMFORTSONEN» Uansett hva du trener, det kan være seg aerobic, spinning, løping, ski, boksing eller andre treningsformer som har til hensikt å forbedre vårt oksygenopptak, så gjelder det å komme seg ut av komfortsonen.

Utfordre deg selv av og til- Gi jernet!

Jepp, som overskriften sier, Gi jernet. Uansett om du er ny innen treningsverdenen eller har vært der noen år, så er det viktig å variere intensiteten på treningen. Etter at du har funnet deg til rette med dine treningsvaner, er det lett å gå i fella å holde seg der. Samme type treningsøkter, samme intensitet, lik varighet på øktene. Kroppen vår er intelligent, å tilpasser seg den totale belastningen vi gir den.  Ønsker du å komme i bedre form, så må vi utfordre kroppen vår! Det kan vi gjøre på flere måter. Men denne uken er intensitet det vi skal ha fokus på!

Høy Intensitet Intervall Trening (HIIT-økt) gir gode resultater:

De siste årene er det forsket mye på såkalte HIIT-økter. Fordelene er mange! Er du i den såkalte tidsklemma, så er denne treningsformen genial. Men den fordrer at du gir jernet!  Disse øktene har en varighet fra helt ned i 7 min. Du kan trene disse øktene på flere måter. 20/10, med max innsats i 20 sek etterfulgt av en liten pause på 10 sek er økter som er populære. 30/10 likeså. Så har du 4×4 intervall trening, som består av 4 drag på 4 min hver, hvor du yter 85-95% av max, etterfulgt av en aktiv pause på 3 min imellom hvert av dragene. En av de siste nyhetene i treningsverdenen er 7 min økta. Denne består av 12 øvelser som skal gjøres etter hverandre.

Så, tilbake til DIN UTFORDRING! 

På Trenpånett.no har vi alle disse treningsøktene! Nå lurer du sikkert på hva utfordringen er?;-) Jepp, du skal utfordre deg selv og kroppen din på en av HIIT-øktene denne uka. Du vil garantert ikke angre på en økt som er gjennomført! Er du ikke medlem hos oss i Trenpånett, så er du hjertelig velkommen til å melde deg inn 🙂

Sporty hilsen oss i www.trenpånett.no